Wednesday, April 6, 2011

Tutorial untuk Social Seeding Churpchurp (assignment)

Semalam aku dah dapat mesej dari churpchurp mengatakan yang aku telah terima satu social seeding atau seeding assignment darinya.


Akan tetapi aku sangat blur dan tak tahu bagaimana aku nak buat tentang..maklumla baru first time aku dapat benda nie.. sebelum ni aku dapat yang Social sharing dan Scheduled Tweets (Assignment) je. Ini Social seeding yang pertama aku dapat :

Tapi korang jangan risau, ianya sangat mudah rupa2nya.:) Aku tahu benda ni aku telefon orang office punya churpchurp (miss Linda) dan dia beri sedikit tutorial kat aku.

Caranya begini :

1) Anda akan menerima satu emel seeding assingment dari churpchurp.
2) Bacalah sehingga habis dan cuba fahami kongsep campaign yang dihantar.
3) Buka akaun churpchurp dan korang akan menjumpai satu mesej di bahagian Social Seeding.Macam kat bawah ni haa.

4) So, korang Accept ajelah benda tu dan akan kuar cara-cara nak lakukan tugasan ini dibahagian kiri page tersebut. Tema yang aku dapat ni berkenaan Sunway Velocity.

5) Yep, ia sangat senang dia mintak korang buat satu post baru di Facebook atau Twitter korang. Korang pilihlah nak guna Twitter atau Facebook.

6) Yang ni aku pilih Facebook sebab aku lebih suka facebook dari Twitter.:)hehehe

7) So, aku buatlah satu post khas tentang Sunway Velocity. Satu tempat kompleks membeli belah terbesar yang baru diwujudkan. Contoh aku buat seperti di bawah:
8) Lepas tu korang kliklah date kat post tu.. akan terpapar keseluruhan post yang dibuat tadi. Kemudian korang copy permalink atau URL post tersebut masukkan kat borang assingment yang disediakan.

9)Korang akan lihat status sebegini sudah berjaya untuk masukkan Permalink anda.

10) Pada post kat facebook korang tadi jangan lupa screenshot atau printscreen untuk rujukan pihak churpchurp dan korang sendiri. browse di borang yang disediakan di bawah sekali dan submit. Jangan lupa isi komen sekali, kalau tak dia tak dapat di submit.

Contoh file sreenshot seperti di bawah :


11)Korang akan lihat status sebegini bermakna screenshot anda sudah berjaya dimasukkan. Sebaik sahaja korang submit screenshot dan sedikit komen dalam borang tersebut.

12) Tengok balik pada dashboard churpchurp korang tengok status korang seperti ini :

13) Dalam Pending Approval tu korang akan dapat lihat yang tugasan anda sudah pun berstatus sudah dihantar dan korang boleh tunggu ajalah bayaran yang akan mereka keluarkan untuk satu tugasan ini. Senang dan mudah kan? :)

*Terima kasih pada miss Linda (kakitangan Churpchurp) kerana sudi memberi tunjuk ajar bab2 nih. Dan terima kasih Nuffnang n churpchurp kerana memberi peluang berkenaan tugasan ini.

Jom register Churchurp DI SINI

Selamat maju jaya. :)


4 comments:

Ms Haslina said...

tq so much for the info. mmg tak pernah lagi dapat assignment dari churp churp.

maro^gal said...

hmmm still abit confuse.. hahaa will try it out when i got mine from churpchurp next time

thanx ya

Miecyber said...

Tips yang sangat berguna... Makasih sobat..


Teksi berkuasa elektrik di Jepun

Suhazli said...

ade tips nak dptkan social seeding x?hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Tips And Tricks|Latest Tips For Bloggers Free Backlinks
Ping site Hypersmash.com