Monday, October 4, 2010

Kilang Solar Pertama di Sepanyol.

Ingatakan roti je yang ada kilang, rupanya Tenaga Solar pun mempunyai kilang dan menjadi sumber terpenting di masa kini untuk bekalan dan keperluan manusia. Sistem solar memberi keperluan dari segi tenaga Elektrik yang diperolehi dari sinaran Matahari. Sebelum ini kita dapat punca elektrik dari hidro (air) dan gas.

Solar mampu membekalkan tenaga eletrik yang tinggi dan tidak pelik jika suatu masa akan datang solar menjadi punca utama bekalan eletrik. Boleh jadi juga minyak kereta pun dah tak pakai minyak petrol lagi dah.:) hehehehe. mana tau kan?

Tenaga suria ini juga mampu untuk diperbaharui semula, dinamakan PS-10 menara tanaman suria di Sanlucar la Walikota, Seville, Sepanyol adalah projek suria Eropah pertama, yang telah dibina siap pada 29 April 2008.


Menara matahari komersil yang pertama didunia yang telah dibina oleh syarikat Sepanyol yang dinamakan Solucar (Abengoa). Terdapat hampir 6000 buah rumah solar dan syarikat ini juga bakal merancang untuk membina sebanyak 9 menara matahari selama 5 tahun akan datang yang akan meningkatkan kapasiti elektrik untuk jangkaan bekalan sebanyak 180,000 rumah.

Teknologi ini tertumpu pada tenga panas matahari yakni menggunakan panas dari matahari untuk menjalankan generator turbin stim.

Teknologi ini disebut tertumpu tenaga panas matahari, yang bermaksud menggunakan panas dari matahari untuk menjalankan generator turbin stim.

Gambar-gambar ini menunjukkan pembinaan yang telah dilakukan dan mengumpamakan seperti proses pantulan semula cahaya dan seterusnya dipantulkan ke menara serta mengumpulkan bekalan cahaya matahari yang diperolehi.



Camana? Bila lagi Malaysia kita nak buat benda ni semua?

*Fikir-fikirkan. :)

Sumber : watchonepiecepoint.com
Diterjemah oleh : www.kesinambunganzaman.blogspot.com


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Tips And Tricks|Latest Tips For Bloggers Free Backlinks
Ping site Hypersmash.com