Thursday, July 21, 2011

Krisis Somalia, Sangat Sentuh Perasaan.

Ujian kemarau yang panjang di Somalia kini sangat-sangat menyedihkan dan semakin parah dan telah dilaporkan oleh seorang jurucakap agensi pelarian pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB),Melissa Fleming mengatakan bahawa lebih dari 135,000 rakyat Somalia telah melarikan diri hanya pada tahun 2011 ini sahaja. Bayangkan hanya pada bulan Jun sahaja seramai 54,000 orang telah menjadi pelarian.

Telah dilaporkan juga ramai kanak-kanak di bawah 5 tahun mati akibat kelaparan dan keletihan yang keterlaluan ditambah pula Musim Kemarau yang panjang di negara tersebut. Ohhh!, bayangkan kita ditempat mereka.. MasyaAllah, begitu besar ujiannya. Aku baru dapat tahu berita ni dalam berita TV3 dan TV9 semalam melaporkan kejadian terkini di Somalia. Berharap sangat kerajaan atau mana-mana agensi (NGO) menyediakan tabung derma untuk rakyat Somalia. Marilah kita sama-sama bantu mereka.

Bila aku lihat sahaja gambar-gambar mereka terfikir aku yang kita di sini sangat jauh bezanya. Kita bersuka ria, makanan cukup, tidur lena dan berpakaian lengkap di sini.

Kita mungkin dalam satu-satu masa merasa sengsara tetapi dalam masa yang sama sebenarnya masih ada lagi yang lebih sengsara dan sangat-sangat memerlukan bantuan lebih-lebih lagi bila kita melihat situasi kanak-kanak dan bayi yang baru jer nak mengenali dunia tetapi sudah menerima ujian yang teramat sangat.


Nah, Cuba kita bayangkan kita dalam situasi sebegini, Video ini baru sahaja di upload oleh AlKawni :



Dan ini koleksi gambar-gambar keadaan mereka di sana :


Bantulah mereka.......

3 comments:

MiSs NoRmaLa NorFiqZ said...

Ya Allah..kesiannya...

Anonymous said...

ade x link tuk hulurkan derma buat mereka?

Nur Aizureen Md Zahir said...

Assalamualaikum :)

mmg sedey sgt laa tgk keadaan kt sana..i was wondering kenapa takde kempen besar2an ntk hulurkan derma/tolong rakyat kt afrika nun..org2 atasan,,duit melambak tak abes makan,,watpa nk simpan ?? kan elok disedekahkan..kesian sgt..hope ada agensi/volunteer yg dpt tlg those people in need..atas nama HUMANITY..semoga naseb mereka terbela..aminnn

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Blogger Tips And Tricks|Latest Tips For Bloggers Free Backlinks
Ping site Hypersmash.com